3D printen

Het 3D-printen project laat leerlingen kennismaken met 3D-printen. Tijdens het project gaan leerlingen aan de slag met het ontwerpen van een object rond een bepaald thema. Sinds 2 jaar is dit thema ‘een educatief voorwerp’. In de eerste fase van het project gaan de leerlingen in groepjes nadenken over een ontwerp. Hierbij worden ze aangemoedigd te gaan praten met docenten. Als de leerlingen een beeld hebben bij wat ze willen maken kunnen ze beginnen met ontwerpen. Eerst concepten op papier, daarna in een 3D-programma.

Leerlingen zonder 3D-ervaring kunnen met een SketchUp tutorial aan het werk, andere leerlingen kunnen werken in het programma waarmee ze ervaring hebben. Tijdens het ontwerpproces wordt de haalbaarheid van het project door de docenten in het oog gehouden. 3D-printen kost immers veel tijd en de middelen zijn beperkt. Leerlingen moeten daarom altijd denken aan de haalbaarheid van hun project en zijn zelf verantwoordelijk voor het organiseren van de benodigde printtijd. Tot slot moeten leerlingen ook met een poster en een pitch hun product toelichten.

In de afgelopen 2 jaar zijn er verschillende ontwerpen gemaakt en uitgeprint tijdens het 3D-printen project.

Enkele voorbeelden:

Vliegtuigmotor met ventilator voor het weergeven van de luchtstromen

Galg voor geschiedenis

Schedel voor biologie

Doorsnede rivier en overloopgebieden met zomer en winter water

Guillotine voor geschiedenis