Security

Websites en computers bevatten vaak persoonlijke gegevens. Hackers zijn er vaak op uit om deze gegevens te stelen door te zoeken naar zwakke plekken van een site of computer. Er zijn ook hackers die zoeken naar een zwakke plek in een bedrijf, computersysteem of website om het bedrijf te wijzen op hun zwakke plekken zodat ze daaraan kunnen werken. 

Tijdens het Security project gaan leerlingen aan de slag met 20 challenges waarbij ze “de NSA”  moeten hacken. In een door de Vrije Universiteit van Amsterdam ontwikkelde omgeving krijgen de leerlingen de opdracht informatie van de NSA te hacken om zo hun eigen informatie veilig te stellen. De helft van de challenges hebben te maken met de command line, de andere helft zijn webchallenges. Naast de challenges krijgen de leerlingen een college van Herbert Bos, professor aan de VU.

In 2015-2016 werkte ook Deloitte mee aan het Security project. De leerlingen konden daar tijdens de laatste les van de periode een theoretische topic, gerelateerd aan security, presenteren maar kregen daarnaast ook een hacklab. Tijdens dit hacklab gingen de leerlingen verschillende hackopdrachten doen. Zo maakte ze kennis met sociaal hacken: het loskrijgen van informatie met sociale vaardigheden. Ze leerde wat voor informatie er allemaal te vinden is op het internet over mensen en hoe je dit kunt gebruiken bij sociaal hacken. Ook gingen de leerlingen aan de slag met challenges die vergelijkbaar waren met de VU challenges. De Hacklab had daarnaast ook een “gezellig afsluitend” karakter. Deloitte had pizza’s voorzien en na afloop kregen de leerlingen een hackcertificaat en een goodiebag mee.