Naast docenten, zijn er bij ICT in de Wolken student assistenten actief. Deze student assistenten zijn studenten die zelf (een richting van) ICT/IT studeren.
Student assistenten helpen de leerlingen op de woensdag middag en helpen daarbij mee aan het ontwikkelen van nieuw les materiaal en projecten.
Toen ik nog leerling was aan het Montessori lyceum Amsterdam heb ik altijd met veel plezier meegedaan aan de projecten van ICT in de wolken. Nu vier jaar later ben ik weer terug maar dan als student-assistent.
Ik heb altijd al interesse gehad in computers en elektronica en bij ICT in de wolken kon ik dan ook school en mijn hobby’s goed combineren. Na het behalen van mijn havo diploma ben ik begonnen aan de opleiding Elektrotechniek aan de Hogeschool van Amsterdam.
Aangezien de elektronica, anno 2017, steeds meer op kleine computertjes gaat lijken, gaan de vakgebieden ICT en elektrotechniek steeds meer overlappen. Met mijn achtergrond vanuit de elektrotechniek ben ik dan ook voornamelijk bezig met het begeleiden en ontwikkelen van projecten met Arduino’s en Raspberry Pi’s. Ik hoop dat ik met mijn kennis van elektrotechniek en programmeren leerlingen kan ondersteunen bij de projecten.
Vroeger had ik altijd al interesse in computers en ICT. De digitale wereld bood toen al een relatief oneindige bron waar mijn nieuwsgierigheid een plaats kon vinden. Toch ben ik pas tijdens mijn studie Psychobiologie aan de Universiteit van Amsterdam in een van de technischere aspecten gerold: programmeren. Na een minor Programmeren ben ik gelijk gaan werken voor datzelfde programma. Als student-assistent merkte ik hoe leuk ik het vind om mensen dingen zelf te laten snappen, door net de juiste sturing in de goede richting te bieden. Zeker bij programmeren zijn er superveel ‘Aha’-momenten. De diversiteit in onderwerpen en problemen houdt het leuk. Volgend jaar begin ik aan een master Kunstmatige Intelligentie.
Daarom sluit mijn achtergrond perfect aan bij ICT in de Wolken. Telkens weer andere uitdagingen, en als ze opraken, zoeken we nieuwe!
De afgelopen jaren heb ik met verschillende projecten meegeholpen en gewerkt aan eigen materiaal voor projecten. Zo heb ik een 3D-printen project opgezet en in samenwerking met B3D101.org een Blender project. Het leuke aan student-assistent zijn bij ICT in de Wolken is dat je de kans krijgt je eigen kennis samen met de leerlingen te ontwikkelen en je de ruimte hebt nieuwe dingen te proberen. Daarnaast is het leeftijdsverschil tussen leerlingen en jezelf niet zo groot, waardoor ze soms makkelijker naar jou toe komen voor bepaalde zaken dan naar een docent. Het is leuk om gedreven leerlingen te helpen bij hun projecten of studiekeuze.
Ik help graag bij ICT In de Wolken om leerlingen voor te bereiden op de uitdagingen van de toekomst. Zoals Brewster Kahle (Internet Archive) het verwoordde: “ We really need to put the best we have to offer within reach of our children. If we don’t do that, we’re going to get the generation we deserve. They’re going to learn from whatever it is they have around them. ”
Toen ik zelf nog op de middelbare school zat in Amsterdam, hadden we niet meer dan een teletype (zie afbeelding) verbonden met het rekencentrum van de universiteit en was programmeren nog een rare hobby. Tien jaar later moest ik, als oprichter van een van de eerste webbedrijven in Nederland, nog veel mensen uitleggen wat Internet was. Nu is het voor leerlingen bijna ondenkbaar dat Internet er niet altijd geweest is en is er stress als de WiFi niet werkt 🙂
Ted van der Togt. Inspirator en Pi specialist.
Bob Oey. Aankomend student AI
Jannick Grobben.
Student elektrotechniek HvA
Naast de docenten zijn er ook altijd enkele studenten van een ICT-gerelateerde opleiding of studie bij de projecten betrokken. De rol van die studenten is tweeledig:
Lijkt het je leuk om, als bijbaantje, leerlingen te begeleiden? Neem voor meer informatie contact op met Mark Souwer via het contact formulier.
Voor het participeren in het project wordt een contract opgemaakt en er is een geringe vergoeding per contactmiddag mogelijk.
Het programma bestaat uit het uitvoeren van projecten van 8 weken. In het eerste jaar van deelname is het instapmoment direct na de zomervakantie. De aanmelding van de leerlingen vindt plaats vóór de zomervakantie.
Een jaar wordt gevuld met vier projecten, in examenklassen wordt eerder gestopt. De resterende tijd voor 4 vmbo en 5 havo wordt besteed aan het opvullen van inhoudelijke lacunes om tot een (school)examencijfer te komen. 5 vwo-leerlingen kunnen de laatste periode gebruiken om het schoolexamen af te sluiten.
I am test text for Image with text shortcode.