Nieuwe leerlingen

ICT in de Wolken Amsterdam wil jong ICT-talent in Amsterdam opsporen en zich verder laten ontwikkelen. Het gaat om leerlingen in vmbo, havo en vwo met bovengemiddelde aanleg en/of interesse voor ICT. Voor deze leerlingen creëren we een uitdagend onderwijsaanbod met open verbindingen naar vervolgopleidingen en ICT-bedrijven.

ICT in de Wolken richt zich op (bovenbaar)leerlingen uit vmbo, havo en vwo, die:

een bovengemiddelde belangstelling hebben voor ICT

intrinsiek gemotiveerd zijn om zich in dit vakgebied te ontwikkelen

doorzettingsvermogen hebben

bereid zijn in projecten met andere leerlingen samen te werken

goed zijn op school en voldoende ‘over’ hebben om de extra inspanning niet ten koste te laten gaan van de andere vakken

een extra uitdaging boven op het reguliere programma nodig hebben

op een Amsterdamse school (Montessori Scholengemeenschap Amsterdam of het IJburg College) voor voortgezet onderwijs zitten

ICT in de Wolken is een project voor ICT-talenten op de Amsterdamse scholen.

Ben jij zo’n talent?

Heb je grote belangstelling voor ICT: computers, apps, robots en moderne communicatiemiddelen?

Ben je echt gemotiveerd om iets extra’s te leren over ICT?

Heb je doorzettingsvermogen?

Ben je bereid in projecten met andere leerlingen samen te werken?

Ben je goed genoeg op school om wat extra inspanning te doen?

Heb jij meer uitdaging nodig?

Wil je wel eens weten hoe ICT-bedrijven werken?

Wil je weten of een ICT-opleiding iets voor je is?

Als je deze vragen volmondig met ja hebt beantwoord, dan is ICT in de Wolken Amsterdam iets voor jou!

Het gaat om:

  • Vmbo-leerlingen klas 3 uit het programma T&D volgen of leerlingen die binnen een ander programma ICTidW-projecten volgen

  • Havo/vwo-leerlingen klas 4 en 5 die informatica als vak hebben of –als de school dit vak niet aanbiedt, via dit programma het schoolvak informatica toch kunnen volgen hetzij als regulier vak of als 7de (havo) of 8ste vak (vwo) erbij

  • Zeer talentvolle onderbouwleerlingen

  • Leerlingen die aan twee projecten deelnemen om hiermee hun sector- of profielwerkstuk te realiseren

Als je het hele programma volgt krijg je een officieel eindcijfer. Altijd wordt bij een positief resultaat een certificaat uitgereikt. Er is ruimte voor ca 40 leerlingen in totaal. Leerlingen van de eerste en tweede categorie verbinden zich in principe voor twee jaar aan het project.

keyboard-568978_960_720

In dit project werk je buiten de school aan projecten die bedacht zijn door deskundige ICT-docenten en bedrijven. Je verdiept in die projecten je kennis over ICT, analyseert een probleem, bedenkt zelf creatieve oplossingen, je bent praktisch bezig, je programmeert, bouwt een app of website, maakt een 3D-print, ontwerpt een database, of kijkt naar de veiligheid van een applicatie.

 

In dit project werk je buiten de school aan projecten. Je verdiept in die projecten je kennis over ICT, analyseert een probleem, bedenkt zelf creatieve oplossingen, je bent praktisch bezig, je programmeert, bouwt een app of website, maakt een 3D-print, ontwerpt een database, of kijkt naar de veiligheid van een applicatie.

Voor wie is het project?

Er zijn verschillende mogelijkheden om aan ICT in de Wolken mee te doen.

 

Je zit in 2016-17 in 4 havo of 4 vwo:

  • kunnen aan het volledige project meedoen voor ongeveer 1,5 of 2 jaar. Je kunt dan het vak informatica op examenniveau afsluiten en een cijfer op je diploma krijgen.

 

Je zit in 2016-17 in vmbo-3:

  • kunnen aan ICT in de Wolken meedoen als onderdeel van het programma T&D of als extra bij andere programma’s.
    Je prestaties tellen mee voor je eindcijfer.

 

Voor een profiel- of sectorwerkstuk:

  • kun je twee projecten volgen gedurende 16 weken. Je kunt op basis van deze projecten je werkstuk maken. Je bent wel gehouden aan de eisen die je eigen school daaraan stelt.

 

Je zit in 2016-17 in de onderbouw vmbo, havo of vwo:

  • Als je heel erg gemotiveerd bent kun je ook al in een lagere klas deelnemen. Daarover moet je wel goede afspraken maken met je mentor, omdat je mogelijk een deel van andere lessen moet missen.

 

Bij een positief resultaat sluit je je deelname af met een certificaat.

Weetjes.

  • Als je volledig wilt deelnemen start het project direct na de zomervakantie.
    Voor een sector- of profielwerkstuk kun je eventueel later instappen.

 

  • De gemeenschappelijke lessen vinden plaats op woensdagmiddagen van 3 tot 5 uur. Je zit dan met de gehele groep leerlingen die een bepaald project doen bij elkaar.

 

  • Tijdens sommige projecten ga je naar bedrijven toe.

 

  • Er zijn vier docenten bij dit project betrokken: Mark Souwer, Hakan Akkas en Wallie Peelen van de Montessori Scholengemeenschap Amsterdam
    en Krijn Hoogendorp van het IJburg College Amsterdam. Deze docenten begeleiden de groepen en zorgen voor de beoordeling.

Beoordeling.

De leerlingen krijgen op het proces begeleiding van hun eigen docent of mentor. Inhoudelijke ondersteuning krijgen ze van de vaste docenten van het project. Ze krijgen een beoordeling voor elk project waaraan ze deelnemen. Die beoordeling wordt gegeven door de drie vaste docenten.

Bij eindpresentaties is de eigen vakdocent of mentor van de leerling bij voorkeur zelf aanwezig. Als tussentijds duidelijk wordt dat een onvoldoende beoordeling dreigt, dan wordt op tijd contact opgenomen met de eigen docent of mentor.